„Uloga intelektualne svojine u brendiranju poljoprivredno- prehrambenih proizvoda“ bila je tema danas održane devete sednice Parlamenta privrednika u proširenom sastavu u Regionalnoj privrednoj komori Zaječarskog i Borskog upravnog okruga, u organizaciji Privredne komore Srbije – Regionalne privredne komore Zaječarskog i Borskog okruga, Udruženja za biljnu proizvodnju i prehrambenu industriju – Grupacije za savetovanje i transfer znanja u poljoprivredi, u saradnji sa Zavodom za intelektualnu svojinu.

Današnja sednica, organizovana kako bi se podigla svest o značaju prava intelektualne svojine, unapređenja poljoprivredno-prehrambenog sektora i stvaranja proizvoda sa dodatnom vrednošću, bila je namenjena prvenstveno institucijama i privrednim društvima koji, u cilju podizanja konkurentnosti i bolje tržišne pozicioniranosti, žele da afirmišu svoje proizvode i usluge kroz zaštitu prava intelektualne svojine (žig, dizajn, oznake geografskog porekla).

„U ovoj oblasti svesni smo i sami da roba široke potrošnje najviše privlači pažnju kupca sa ambalažom, pakovanjem, nekada je tu i kvalitet proizvoda koji može biti rezultat neke tehnologije. Žig, zaštita žiga, zaštita industrijskog dizajna nekada predstavljaju konkurentnu prednost za privlačenje kupaca i potrošača, pogotovu danas kada imamo korišćenje takozvane funkcionalne hrane, gde se vraćamo prirodi i tim prirodnim proizvodima, gde su tradicionalni proizvodi, koji su zatićeni oznakom geografskog porekla, prepoznati svuda u svetu, nešto što garantuje određeni kvalitet i koji potiče sa određenog geografskog područja. Istočna i južna Srbija imaju najviše oznaka geografskog porekla zaštićenih do sada kod nas u Zavodu, oko 26“, kazala je Danela Zlatić Žutić, pomoćnik direktora Zavoda za intelektualnu svojinu.
Kao primer dobre prakse, na skupu je prezentovan rad i iskustvo Privredne komore Srbije – Regionalne privredne komore Jablaničkog i Pčinjskog okruga, koja jedina u Srbiji, od 2009. godine, radi na brendiranju poljoprivrednih proizvoda.

„Počeli smo kada je bilo jako teško ubediti nekog da treba da zaštiti autentične proizvode sa svog područja. Mi smo zaštitili Leskovački ajvar, Leskovačku spržu, Leskovački roštilj, Leskovačko roštilj meso i pre nekoliko meseci Leskovačku ljutenicu. Kada krenete u zaštitu imena geografskog porekla, posebno poljoprivredno-prehrambenih proizvoda onda razmišljate odakle da krenete. Najbolje je krenuti od početka. To znači krenuti od poljoprivrednih gazdinstava koja se bave time, objediniti ih, ujediniti ih, a ujedinjenjenjem proizvođača u jedno udruženje, zadruge, vi stvarate mogućnost da proizvod koji iznosite na tržište i koji je i dalje vrlo jeftin, kada se preradi, dobija višestruku vrednost i omogućava bolji prosperitet poljoprivrednih gazdinstava, koja u narednom periodu postaju preduzetničke radnje, postaju preduzeća“, objasnio je Goran Jović, direktor PKS RPK Jablaničkog i Pčinjskog okruga.
Na području koje pokriva Regionalna privredna komora Zaječar, oznaku geografskog porekla imaju tri udruženja, i to: Lokalna akciona grupa Rtanj, Opština Boljevac i Sokobanja “Rtanjski med” za Rtanjski med, zatim Udruženje proizvođača vina sa oznakom geografskog porekla „Negotinska krajina“ i Udruženje proizvođača vina sa oznakom geografskog porekla „Knjaževac“. Prema rečima Dejana Tošića, direktora PKS RPK Zaječar, trebalo bi da se obnovi oznaka geografskog porekla „Rtanjskog čaja“.

„To svakako nije dovoljno i zato mi u komori Zaječar pokušavamo na svaki način, a ovo je jedan od načina sigurno, da pomognemo i motivišemo naše ljude da ulože dodatni trud, kako bi zaštitili neki od naših karakterističnih proizvoda, a mi ih u Timočkom regionu imamo stvarno puno – med, čaj, sireve. U svemu ovome je veoma bitna i podrška institucija kao što su Ministarstavo, Komorski sistem, Zavod za intelektualnu svojinu, lokalne samouprave i poljoprivredne stručne službe, a sve u cilju podizanja konkurentnosti na tržištu, kroz zaštitu prava intelektualne svojine, kroz žig, dizajn, oznake geografskog porekla“, kazao je Tošić.
Osim predavača i gostiju iz Beograda, skupu su prisustvovali prerađivači lekovitog bilja, proizvođači delikatesa „Vlaška magija“, odnosno svinjskog mesa zalivenog u masti, medari, proizvođači sireva, rakija, vina, predstavnici lokalnih samouprava, poljoprivrednih stručnih službi iz Zaječara, Knjaževca i Negotin, UNIJE poslodavaca, Agenicija RARIS, brojna udruženja.