Najnovije vesti
Home / Ritam grada / Svetski dan potrošača -UPOZNAJTE SVOJA PRAVA!
Svetski dan potrošača -UPOZNAJTE SVOJA PRAVA!

Svetski dan potrošača -UPOZNAJTE SVOJA PRAVA!

Povodom Svetskog dana potrošača danas je u Zaječarskom upravnom okrugu održana konferencija za novinare a u cilju unapređenja potrošačkih prava.

Vuk Jokić, načelnik Odeljenja tržišne inspekcije Zaječar je ovom prilikom rekao da sektor tržišne inspekcije vrši inspekcijski nadzor nad primenom Zakona o zaštiti potrošača.

„U skladu sa ovlašćenjem utvrđenim Zakonom o zaštita potrošača u 2016. godini tržišni inspektori doneli su 438 rešenja kojima su naložili otklanjanje utvrđene nepravilnosti i podnesi su Prekršajnom sudu 502 zahteva za pokretanje prekršajnog postupka od strane tržišnih inspektora. Ističemo da je umanjen procentualni iznos podnetih zahteva za pokretanje prekršajnog postupka i broja inspekcijskih kontrola u odnosu na prethodnu godinu.

U protekloj godini tržišna inspekcija je primila gotovo 3.700 prijava građana koje su za predmet imale potrošački problem. Primetan je podatak da je prethodne godine bilo više prijava potrošača u odnosu na 2015.godinu“, rekao je na konferenciji Jokić i dodao:

„Najveći broj utvrđenih nepravilnosti prilikom kontrola odnosi se na nepoštovanje propisanog postupka za postupanje trgovca po reklamaciji potrošača i to zbog nevođenja propisane evidencije o prijemu reklamacije, neizdavanja pisane potvrde o prijemu reklamacije i neisticanja obaveštenja o načinu rešavanja reklamacija“.

Gorica Đorđević tržišni inspektor govorila je pravima koja potrošači imaju, ali ističe da oni nisu dovoljno informisani i da je to najveći problem.

„Primetili smo kroz praksu da što je veći stepen znanja i informisanosti potrošača, to je veći stepen pravne zaštite. Najveće primedbe potrošača odnose se na kvalitet proizvoda. Novi Zakon je pojednostavio prava potrošača“, naglašava Đorđević.

Ovo su neka od prava za koja možda niste znali:

-Reklamirajte robu trgovcu kod koga ste robu kupili uz dostavu računa ili kopije računa, ambalaža nije uslov za rešavanje reklamacije

-Trgovac je dužan da vam izda potvrdu da ste reklamirali robu

-Obavezno uzmite potvrdu da ste reklamirali robu

-Rok isporuke mora da bude jasno naznačen na računu ili drugoj ispravi koja prati robu

-Kupac više nije obavezan da ima ambalažu proizvoda pri reklamaciji

-Popravka pri reklamaciji je moguća samo uz izrazitu saglasnost potrošača

-Ukoliko trgovac prekorači rok za izvršenje reklamacije, biće kažnjen

Vaša prava u brojkama:

2 godine – imate pravo na opravku i zamenu robe/usluge iako nemate garanciju (reklamacija)
14 dana – imate pravo da se predomislite ukoliko ste naručili robu preko Interneta, TV prodaje, kataloga, na prezentaciji ili od prodavca koji se pojavio na vašim vratima
8 dana – rok u kome prodavac mora da odgovari na reklamaciju
15 dana – rok za rešavanje reklamacije (izuzetak su nameštaj i tehnička roba, kada je rok za rešavanje reklamacije 30 dana)
30 dana – rok u kome je prodavac dužan da vam isporuči robu (ukoliko nije drugačije ugovoreno)

Svetski dan potrošača ustanovljen je odlukom Ujedinjenih nacija i prvi put počeo da se obeležava 1983. Od septembra 2014. godine u Srbiji važi novi Zakon o zaštiti potrošača koji je doneo brojne izmene.

Inače, u Srbiji postoji četrdesetak organizacija potrošača. Neke od njih učlanile su se u „krovne“ organizacije, saveze. Tako Nacionalna organizacija potrošača Srbije (NOPS) okuplja 24 ovakve organizacije, a Centar potrošača Srbije (CEPS) ima devet organizacija članica.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>