Najnovije vesti
Home / Društvo / Digitalno nasilje -MLADI NE PRAVE RAZLIKU IZMEĐU DIGITALNOG I REALNOG SVETA
Digitalno nasilje -MLADI NE PRAVE RAZLIKU IZMEĐU DIGITALNOG I REALNOG SVETA
Foto: PixaBay.com

Digitalno nasilje -MLADI NE PRAVE RAZLIKU IZMEĐU DIGITALNOG I REALNOG SVETA

DIGITALNO NASILJE NE PRESTAJE KAO U REALNOM SVETU KADA SE DVE OSOBE U KONFLIKTU ODVOJE, ONO TRAJE 24 SATA

Digitalno nasilje jeste nasilje koje se sprovodi elektronskim putem napadom na korisnika putem interneta, odnosno putem Fejsbuk, Tvi ter i drugih društvenih mreža, putem chat-a  ili mail komunikacije, neželjenih snimaka mobilnim telefonom , pa kasnije ucenema zbog tog snimka, ili puštanja snimka u javnost),  te se može nazvati i nasiljem savremenog doba ili modernim nasiljem.

-VEĆINA LJUDI MISLI DA JE TO NASILJE BEZOPASNO, NEKO TI DOSAĐUJE PA TI ISKLJUČIŠ FEJS ILI BLOKIRAŠ TOG NEKOG, ALI REALNOST JE MALO DRUGAČIJA.

Dragana Petrović psiholog u Gimnaziji u Zaječaru kaže da bilo koje nasilje, ali i digitalno, ostavlja velike posledice na psihičko, emocionalno i socijalno stanje mladih.

„Digitalno nasilje je nešto o čemu se puno priča u poslednje vreme, jer je izloženost mladih digitalnom nasilju u porastu. Sve veća dostupnost informacionim tehnologijama omogućava mladima nove vidove učenja, ali i nove vidove rizika i nasilja.

Dragana Petrović, psiholog

Korišćenje interneta može da ima pozitivan uticaj na mlade, jer im omogućava sticanje digitalnih veština, koje su vrlo važne za život u 21 veku, ali je činjenica da oni imaju nedovoljno razvijene veštine za korišćenje interneta, kao i načine zaštite od rizika i nasilja sa inteneta.

Digitalno nasilje može da ostavi jako velike emocionalne i psihičke posledice na osobe koje su mu izložene.

Dete može da bude povređeno i da ima emotivne probleme koji se kasnije razvijaju u psihičke prbleme, koji mogu da dovedu do suicida.

Neprimereni komentari o nekom detetu, prikazivanje slika koje su za to dete omalovažavajuće, komentari koji se pišu na Fb, ili na drugim mrežama, mogu kod dece da dovedu do jakog emotivnog uznemiravanja, do psihičkog problema, koji dovode do nesanice, anksioznosti, i bilo je nekoliko primera samoubistava dece  koja nisu mogla da podnesu  takvu vrstu  nasilja, nisu dobili adekvatnu pomoć od odraslih,  ali i od institucija koje su zadužene za pomoć u takvim situacijama“, navodi Dragana Petrović psiholog u Gimnaziji u Zaječaru.

Ona ističe da škola ima veliki značaj u prevazilaženju ovog problema, ali i da ima svoju preventivnu ulogu.

„Uloga škole je jako važna u prevenciji i reakcijama vezanim za digitalno nasilje. U Gimnaziji postoji Tim za zaštitu učenika, koji brine ne samo o njihovoj fizičkoj,  već i psihičkoj bezbednosti.  Taj tim u svom planu i programu ima zadatke koji se odnose na prevenciju digitalnog nasilja, ali i aktivnosti koje treba preduzeti ako dođe do nasilja. Profesori učestvuju na raznim seminarima na ovu temu, pa tako dobijaju određena uputstva» objašnjava Dragana Petrović i dodaje:

«Organizuju se i predavanja učenicima na temu digitalnog nasilja. Naša škola je najviše sarađivala sa omladinskim organizacijama, Timočkim omladinskim centrom  i Jazzasom, koji su organizovali predavanja na ovu temu. Predavanja su bila jako lepo prihvaćena od strane učenika.  Dobili su informacije kako se zaštiti od digitalnog nasilja, dok na časovima redovne nastave profesori informatike organizuju nastavne jedinice koje se tiču ove teme, jer se učenicima tako približava način zaštite, ali im se govori i o tome šta nasilnici rade, kako koriste IT da naude drugima“.

Prema rečima psihologa mladi  često ne prave razliku između realnog i digitalnog.

„Deca su od malena okružena mobilnim telefonima, i rastu uz njih. Imamo primere i kako se dvogodišnjacima dozvoljava pristup mobilnim telefonima, a to nije dobro za njih. Deca koja odrastaju uz novu tehniku vremenom se srode sa njom i često ne prave razliku između relanog i digitalnog“, kaže Petrović i dodaje:

«Deca su u srednjim školima informisana o tome šta je digitalno nasilje i ta informisanost je u zadnje vreme dobra, i time se  treba baviti stalno. Deca treba da znaju kakve opasnosti vrebaju sa inteneta i šta moraju da rade u slučaju da im se desi situacija digitqalnog nasilja.

Dragana Petrović objašnjava da deca imaju potrebe da budu deo grupe, da budu in.

„Deca ipak nisu dovoljno intelektualno i emotivno zrela da bi mogla da shvate kakve opasnosti vrebaju sa interneta.  Postoji radoznalost, potreba da imaš veliki broj prijatelja, lajkova, ako imaš mnogo lajkova ti si in, i ti si neko ko ima mesto u jednoj grupi, ako nisi u toj grupi, ti ne postojiš, i tu se krije prava opasnost“, objašnjava psiholog.

KAKO RODTELJI NA INRERNETU DAJU LOŠ PRIMER SVOJOJ DECI

 „Roditelji prave grešku, jer na internet postavljaju fotografije svoje dece sa letovanja, npr. gde su deca golišava i na taj način pružaju loš primer svojoj deci, a jednom postavljena slika na fb može da se zloupotrebi na više načina, tako da je jako važn a svesnost  roditelja koliko treba čuvati svoju privatnost.

Roditelji moraju kod svoje dece da razvijaju kulturu poštovanja privatnosti i kultru deljenja. Ako roditelj kod svog deteta usmenim putem usadi kulturu, odnos poštovanja prema drugim ljudima, ophođenja, komunikacije, deca to prosto prebacuju i na virtuelni svet.

Dete koje je kulturno u realnom životu, biće kulturno i u digitalnom svetu. Deca koja su sklona nasilju u realnom svetu, sklona su nasilju i u digitalnom svetu. Zamka je što digitalno nasilje podrazumeva i anonimnpost, i može da se vrši u svako doba i ima tu olakšicu što se ne dešava licem u lice. Nasilnik može da ispolji sve što ima u sebi, svu svoju agresivnost, prema osobi nad kojom vrši nasilje.

Digitalno nasilje ne pretaje kao u realnom svetu, kada se dve osobe u konfliktu  odvoje, ono traje 24 sata.

Važno je da roditelji kontrolišu šta deca rade na internetu. Kontrola može da bude dobra prevencija,  ali je najvažnije da se stvori odnos poverenja rodtelja i deteta.

Ukolko roditelji i dete imaju odnos poverenja,  rodtelj može detetu da pomogne u svim teškim situacijama“, kaže Petrović.

 

MOJI VRŠNJACI NISU SVESNI DA SE NAD NJIMA DEŠAVA NASILJE

Milan Ducić učenik Gimnazije u Zaječaru kaže da njegovi vršnjaci nisu u potpunosti svesni rizika i opasnosti koje sa sobom nosi digitalno nasilje.

Milan Ducić, učenik Gimnazije u Zaječaru

«Digitalno nasilje je zastupljeno u školi, ali srednjoškolci nisu svesni toga. Čak i onaj na kome se vrši nasilje,  nije svestan toga, osim što se oseća jako loše. Edukacija i obrazovanje su  u ovom slučaju jako važni. U svrhu digitalnog nasilja najčešće se koriste fotografije, ređe snimci. Međutim,  moji vršnjaci često nemaju svest o tome da je upravo to digitalno nasilje“, kaže Ducić.

MEDICINSKA ŠKOLA POPRILIČNO RIGOROZNA PO PITANJU BEZBEDNOSTI SREDNJOŠKOLACA, SLUČAJEVA DIGITALNOG NASILJA NEMA!  

-U Medicinskoj školi u Zaječaru nije bilo prijavljenih slučajeva digitalno nasilja, priča pedagog ove škole Ana Pavlović.

Ana Pavlović, pedagog

„Krajem prošle školske godine krenuli smo sa radom na temu diigitalnog nasilja i to kroz različite radionice, tribine, panel diskusije. Naš Tim za zaštitu radi na prevenciji. U okviru odeljenskih zajednica radi se sa učenicima od prvog do četvrtog razreda upravo na ovu temu. Medicinska škola ima saradnju  i sa drugim institucijama, a sve u cilju preventive. Od strane policije smo imali jako dobro predavanje na temu digitalnog nasilja, i sa njima imamo dobru saradnju, ali i po potrebi tu je i Centar za socijalni rad. Neki učenici Medicinske škole su shvatili ozbiljnost teme i problematike, pa su i sami poželeli da svojim vršnjacima skreću pažnju, tako što oni drže predavanja. „Učenicima  četvrtog razreda odeljenja sanitarno-ekološkog tehničara se mnogo dopala jedna radionica na temu digitalnog nasilja, pa su i sami osmišljavali sve druge radionice, tribine i tako predavali ostalim učenicima, i to je za veliku pohvalu“, kaže Pavlović i dodaje:

„Naša škola je poprilično rigorozna, posebno kada je bezbednost učenika u pitanju. Na samom početku bilo kod oblika nasilja, mi tu informaciju odmah imamo, odmah sve sečemo u korenu. Otvara se pravilnik, i ukazuje im se na posledice njihovog ponašanja, tako da je ovde bezbednost na visokom nivou. Razgovori i uključivanje roditelja, obaveštavanje svih aktera nekog nemilog događaja, upravo su dobra prevencija, ali i  razlog  što ova škola nema velikih primera nasilja“.
____________________
Projekat sufinansiran iz budžeta Republike Srbije – Ministarstva kulture i informisanja
Napomena: „Stavovi izneti u podržanom medijskom projektu nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva”.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Можете користити ове HTML ознаке и атрибуте: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>